Tested és a víz

A víz az élet forrása, nélküle nincs élet. A Föld felszínének több mint 70%-a víz, szervezetünk pedig több mint 55%-ban tartalmazza. Éltető ereje saját testünkön – kívül, belül - érzékelhető. Pozitív élettani hatásaiból most négyet mutatunk be számotokra, hogy elhiggyétek.


1. Hatása a bőrre

Nem áltatunk drága szépségtrükkökkel. A legegyszerűbb és legolcsóbb beauty tippünk a vízfogyasztás. A víz leglátványosabb hatása ugyanis a bőrön érzékelhető, akár szabad szemmel. Ha nem fogyasztunk egy nap legalább 2 liter folyadékot, sejtjeinket szomjaztatjuk. A szervezet pedig ilyenkor bosszúból a bőrödtől von el először vizet. A dehidratált bőr pedig elég gyakran problémássá válhat: kiszáradhat, kifakulhat, ráncosodhat, sötét foltok jelenhetnek meg rajta, a bőr vízhiánya a rettegett cellulitisz kialakulását is eredményezheti.


TIPP: Ha szép, telített bőrre vágysz, figyelj a megfelelő mennyiségű vízfogyasztásra is! Érdemes mindezt már fiatal korban megfontolni, hiszen a bőrsejtek vízmegkötő- és megtartó képessége egyre csökken az idő haladtával.


2. Beindítja az agykerekeket

Tudtad, hogy, ha szomjas vagy, az egy viszonylag késői reakciója a testednek arra vonatkozóan, hogy folyadékra van szükséged? Ha kicsit odafigyelsz, valójában már sokkal hamarabb jelentkeznek a jelzések fejfájás, memóriazavar, délutáni fáradtság, stressz, alvásproblémák, szédülés vagy koncentrációs zavarok formájában.


A dehidratáció lassítja az agyi folyamatokat. Miért? Mert a víz adja az energiát az agy összes funkciójához. Viszont az agyunk nem képes nagy mennyiségű vizet tárolni, ezért azt rendszeresen és folyamatosan pótolni szükséges.


TIPP: Vezesd be napi rutinként, hogy a telefon-kulcsok-pénztárca szentháromság mellé bedobsz egy üveg vizet is. A nap folyamán számold, hányszor nyúlsz a palackért! Főleg akkor érdemes erre figyelni, ha olyan hivatást választottál, ami gondolkodást, koncentrációt, kreativitást igényel!


3. Hozzájárul a regenerálódáshoz

A megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen a szervezetünk normális működéséhez. Az említett bőrön kívül számtalan olyan sejtünk van, melyek regenerálásában a víz tud segíteni. Ha a tested víz hiányában szenved, akkor a sejtjeid is lassabban regenerálódnak. Ahogy öregszünk, úgy csökken testünkben a víz aránya. Míg a csecsemőknél a szervezet víztartalma 72%, addig ez egy idős embernél 50% körül alakul. Minél idősebb vagy, annál nagyobb veszélyt jelent a kiszáradás is.


TIPP: Viszont minél magasabb az életkorod, annál bölcsebb is vagy. Mindig mérlegelj: ha beteg vagy, siettél, meleg idő van, növelned kell az elfogyasztott víz mennyiségét. Ha sok teát, kávét és üdítőt fogyasztasz, akkor szintén emelj a vízadagon!


4. Segít, hogy jó kedved legyen

Az elhúzódó stresszhelyzetek is igénybe veszik szervezeted vízháztartását. A dehidratáció pedig az érzelmekre és a kedvedre is rossz hatással lehet. Hogy miért? A választ a hormonok adják. Próbáljuk egyszerűen elmagyarázni: van egy triptofán nevű anyag, amely megfelelő hidratáltság mellett az agyadban szerotoninná válik, ami pozitív hatást gyakorol a kedvedre. Ha gondoskodsz a megfelelő folyadékbevitelről, segítesz a szervezetednek az „örömhormon” termelésében.


TIPP: Ne csak napközben figyelj a vízivásra, hanem ha teheted, már ébredéskor igyál meg két pohár vizet, hogy jól induljon a nap.